Varazdin

In bijna alle opzichten wordt Kroatië gedomineerd door Zagreb. Bijna een op de vijf Kroaten woont in de hoofdstad en vrijwel alle belangrijke politieke en culturele instellingen zijn er gevestigd. De tweede stad van het land, Split, is met 190 duizend inwoners vier tot vijf keer kleiner dan Zagreb. De enige andere stad met meer dan 100 duizend inwoners is Rijeka. De tiende en meest noordelijke stad van het land is Varazdin, ter grootte van Middelburg. Van de continentale steden is Varazdin een van de interessantste. De blikvanger van Varazdin is het vriendelijk ogende kasteel, dat nu onderdak biedt aan het Stadsmuseum. In de afgelopen vijfhonderd jaar is het kasteel een aantal malen ingrijpend verbouwd, en alleen de grijze vestingmuur links op de foto herinnert aan het oorspronkelijke ontwerp.
Op een steenworp afstand ligt het Tomislav-plein (Trg Kralja Tomislava). Aan dit plein staat onder andere het Draskovic-paleis, dat van 1756-1776 fungeerde als parlementsgebouw. Het wapen van deze familie Draskovic is terug te vinden in het prachtige altaar van de kathedraal van de Hemelvaart van de Gezegende Maagd Maria (Uznesenja Blazene Djevice Marije). Voor de andere kerken in Varazdin geldt wat voor de kathedraal geldt: klein, maar rijkelijk versierd.
Op een kwartier afstand van Varazdin ligt Varazdinske Toplice, een dorp dat bekend is om zijn zwavelhoudende warmwaterbronnen. Al in de derde eeuw voor Christus gebruikten de Romeinen deze plaats als kuuroord. Hoewel de bronnen door plunderingen en aardverschuivingen in onbruik raakten, is Toplice tegenwoordig weer een bekend kuuroord. Bij de bouw van het huidige kuurcomplex stuitte men op Romeinse restanten die het Archeologisch Museum annex toeristenbureau bekeken kunnen worden. Vlakbij het museum is een afgraving waar de archeologische vondsten vandaan komen.
Varazdin is vanaf Zagreb met de bus in een uur en drie kwartier bereikbaar. De keuze om bijvoorbeeld de bus van 8 uur 's ochtend te nemen, is ook een keuze voor een bepaalde busmaatschappij. Als je een retourtje koopt, moet je voor de terugreis in principe wachten op een bus van diezelfde maatschappij en dat kan uren duren want er is geen dienstregeling met vaste intervallen. Soms komen er twee bussen in een uur; dan weer twee uur niets. In de praktijk, bleek ons, doet de conducteur (die heb je hier ook in de streekbus) niet moeilijk als je met een kaartje van de "verkeerde" maatschappij instapt.

0 reacties: