Žuja je zakon

In de Kroatische reclamewereld gebeurt weinig opzienbarends. De budgetten zijn klein en de reclames vaak ongeïnspireerd, maar de nieuwste commercial voor het bier Ožujsko houdt de gemoederen flink bezig, tot op regeringsniveau.
Een overheidscommissie die toeziet op seksegelijke behandeling in de media heeft de bierproducent, Zagrebačka pivovara, opgeroepen het spotje van de buis te halen omdat het beledigend zou zijn voor consumenten. Vrouwen worden afgeschilderd als opgetutte boodschappenmeisjes en mannen als bierdrinkende videogamers "die alleen het belangrijkste merken". Dat belangrijkste is, uiteraard, het bier dat tussen de boodschappen zit. Beetje flauw, maar om daar nou zo'n ophef over te maken. Zorgelijker lijkt me dat 1 op de 3 Kroaten vindt dat de functie van premier alleen door mannen vervuld zou moeten worden.
De slogan "Žuja je zakon" stelde me ooit voor een groot raadsel omdat het woord "žuja" in geen enkel woordenboek voorkomt. Ik dacht dat het misschien met "žut" te maken had ("geel", kleur van bier) maar nee: het bleek niet meer of minder te betekenen dan "Ožujsko rules".

3 reacties:

Werner Bossmann said...

heeft ons karlovacko (toch een beetje nederlands) nou imago schade opgelopen? begin dit jaar stief toch een wandelaar door een koolstofdioxide uit een lekke pijp in de buurt van de brouwerij? hoor je daar nog wel eens iets over, over die zaak?

Agram said...

Die zaak heeft het nieuws wekenlang beheerst, maar ik hoor of lees er niks meer over. Of er imagoschade is durf ik niet goed te zeggen (en verkoopcijfers kan ik niet vinden) maar als ik afga op wat er op terrastafeltjes staat dan valt het reuze mee. Zelf hield ik meer van Ozujsko, maar hun nieuwe groene fles lijkt het bier een andere smaak te geven. Spijtig genoeg is Niskic hier nauwelijks te krijgen.

Agram said...

Niksicko natuurlijk...