Nokautirati

Als je het woord voor het eerst ziet, denk je: wat staat daar nou? Totdat je het uitspreekt. "Nokaut" is de Kroatische spelling van "knock out". Redelijk wat Kroatische werkwoorden worden gevormd door de Engelse of Franse stam te verrijken met het achtervoegsel -irati. Organisirati, planirati, realizirati, parkirati, fotokopirati, enzovoort. Gisteren werd Mirko Filipovic, alias CroCop, tegen de vlakte geslagen door de Braziliaan Gonzaga in de eerste ronde van het Ultimate Fighting Championship. Kortom, "Gonzaga nokautirao CroCopa" schreef Nacional, en dat kwam hard aan in Kroatië.

3 reacties:

Ljubinka said...

vroeger (toen ik nog jong was) werd letterlijk alles in het geschreven woord 'fonetisch' geschreven... In Servie is dit nog wel vaak het geval...

Blekaut, Brus Vilis, wat bovendien interessant is; dat woorden de naam van de tijd mee krijgen... Dingen die er ten tijde van het Ottomaanse Rijk al waren; hebben vaak een Turkse naam, de 'dingen' die er na de Industriele Revolutie bijkwamen, vaak een Duitse... Grappig vind ik dat de Kroaten, bij het hervinden van hun identiteit, de woorden (net als de Belgen) een eigen vertaling hebben gegeven... of hergeven... Hilarisch volgens sommige Kroatische vrienden; die na terugkomst melden... ik mocht dit niet meer zo zeggen en dit niet... Ondertussen verstaan we elkaar allemaal nog...

Agram said...

Standardni jezik en govorni jezik; ik kan die woorden niet meer horen. Die standardni jezik wordt alleen in de Filozofski fakultet gesproken, waar het personeel onder elkaar "sta?" zegt en tegen de leerlingen "sto?".
Fonetisering van bepaalde woorden kan ik me voorstellen, maar dat ook namen gefonetiseerd worden vind ik maar niks. Džems Džojs, Jop/Jap de Hop Shefer - ik kan er maar moeilijk aan wennen :-)

Brinkovicka said...

haha... als kind ergerde ik me er al aan... vond het zo bekrompen. Als je het van de andere kant bekijkt; de buitenlanders worden redelijk 'normaal' aangesproken... dat is toch ook wel weer prettig...

ik ben er inmiddels zo aan gewend dat het me niet meer opvalt, dus zou ik niet weten of het nu nog veelvuldig gedaan word...